samochalupka.morho
SAMO CHALÚPKA
- 27. február 1812, Horná Lehota
- † 19. máj 1883, Horná Lehota
- Slovenský romantický básnik, evanjelický kňaz a tiež mladší brat Jána Chalúpku.
- Narodil sa v rodine evanjelického farára ADAMA CHALUPKU a ANNY FRUNIOVEJ.
VZDELANIE:
- Najskôr ho získal u otca
- Neskôr navštevoval gymnázium v Gemeri
- 1822 študoval na kežmarskom lýceu
- 1824 študoval v Rožňave
- 1827 na bratislavskom lýceu filozofiu a teológiu
- V roku 1829 patril k iniciátorom vzniku Spoločnosti českoslovanskej, neskoršieho ohniska štúrovcov
- Spočiatku pôsobil ako knihovník, neskôr sa stal podpredsedom tejto spoločnosti
- Členovia sa nevenovali len literatúre ale zaujímali sa aj o dejiny, osud národa a ich zápas za slobodu
- Po vypuknutí vojny v roku 1830 sa vydal do Poľska ako dobrovoľník a v nasledujúcom roku bol zranený v boji pri Haliči
- Po uzdravení najprv pôsobil ako vychovávateľ no v roku 1833 sa vrátil opäť k štúdiu na evanjelickej teologickej fakulte vo Viedni
- 1834 pôsobil ako evanjelický kaplán v Chyžnom
- 1836 pôsobil ako farár v Gemerských Tepliciach
- Po otcovej smrti v roku 1840 zaujal jeho miesto v rodnej Hornej Lehote, tam pôsobil až do jeho smrti
- Od mladosti sa angažoval v slovenskom národnom hnutí.
- 1837 člen tajného mladoslov spolku vzájomnosti
- 1844 člen štúrovského spolku Tatrín
- 1861 spolutvorca Memoranda národa slovenského
- 1863 spolutvorca Matice slovenskej
- Jeho básnická dikcia zásadne ovplyvnila ďalšie smerovanie slovenskej poézie na báze ľudovej piesne, balady a historickej epiky, ale aj v oblasti používania literárneho jazyk, ako jeden z PRVÝCH TVORIL V STAROSLOVENČINE.
- Zaradil sa k hlavným reprezentantom romantizmu, v ňom rozvinul najmä ľudový janošíkovský, ale aj protiturecký motív.
- V historickom speve MOR HO! zobrazil hrdinský odpor Slovákov v boji proti Slovákov a v boji proti Rimanom, ktorý sa často aktualizoval v našich dejinách počas boja za národ.
- Ďalšie jeho známe diela sú TURČIN PONIČAN, VEČER PO TATROU, SMUTEK A MÁ VLAST-
- Diela písal pomaly pretože chcel aby vyznievali v dokonalej harmónií, aby bola forma ľubozvučná a obsah strhujúci a úderný. Chcel aby čitatelia v jeho textoch nevideli len slová ale najmä význam.
- V jeho dielach sa objavuje zobrazovanie slovenskej prírody, Slovenska a jeho krajov, ale tiež jeho vlastenectvo, vernosť rodnej krajine a ľudu a uvedomenie si neslobodného postavenia jeho krajov. Vo svojej tvorbe však, podobne ako napr. Ján Botto, využíval ľudové piesne a slovenskú ľudovú poéziu všeobecne.
- V 40. rokoch 19. storočia sa pridal k hnutiu Ľudovíta Štúra, no trval na väčšom uznaní nárečia svojho kraja, v čom ostal celé roky neústupný, aj keď už bola uzákonená nová slovenská gramatika a pravopis.
MOR HO!
- Vrcholné dielo, rozsiahla epická skladba.
- Zobrazuje príchod rísmkeho cisára na slovenské územie, autor dej lokalizuje k Dunaju , pod Devín.
- Samo Chalúpka kázal v kostole zásadne po slovensky.
- Pokiaľ išlo o maďarizáciu, tak si servítku pred ústa nedával, navyše publikoval revolučné verše, a tak ho prenasledovali, preto sem za ním často chodievala nepozvaná vizita. Pred jednou takou ráziou ho u Kučerovcov schovali do veľkej pece a na ňu položili hrniec s vriacou polievkou. Inokedy sa preobliekol za ženu, a tak si vykračoval po dedine.
- Vraj raz, keď to vyzeralo, že sa tu maďarské vojsko zdrží dlhšie, vlastní ho zamurovali na fare do výklenku. Pred malé okienko, kadiaľ mu podávali vodu a stravu, prisunuli skriňu.
- Raz sa pred žandármi na poslednú chvíľu ukryl do jaskyne. Vzápätí si na nej utkal pavučinu pavúk, keď žandári videli pavučinu tak nešli ani ďalej a od tej doby zakázal žene aj slúžke pavúky y domu vymetať.
- Jeho manželka sa volala BOŽENA NĚMCOVÁ.
LITERÁRNE OBDOBIE: slovenský romantizmus
ŽÁNER: hrdinská lyricko-epická báseň
RÝM: združený
HLAVNÉ POSTAVY: rímsky cár, slovanská družina- kolektívny hrdina
CHARAKTERISTIKA HLAVNÝCH POSTÁV: rímsky cár- skutočný, reálny víťaz boja, pyšný, slovanská družina- hrdí, smelí,
TÉMA: statočný boj slovanských junákov za slobodu svojho kraja oproti omnoho početnejšieho rímskemu vojsk: boj za slobodu svojho národ, aj v už vopred prehranom boji radšej umreli ako by mali žiť v otroctve.
BOL VYTESANÝ Z MRAMORU.